Mannen en vrouwen, jongens en meisjes

Ik ben nu al 3 jaar en een half extreem gelukkig getrouwd. Ik zie mijne vent echt, echt graag! Maar dat neemt niet weg dat er af en toe eens strubbelingen zijn (het zou maar erg zijn als wij nooit eens ruzie maakten). En vaak kibbelen wij om onnozelheden. Ik krijg ook regelmatig het verwijt dat ik “een echte vrouw ben: je zegt het ene maar bedoelt het andere. Zeg gewoon waar het op staat, ik kan geen gedachten lezen‘. En ik geef hem gelijk, soms verwacht ik dat hij mijn gedachten kan lezen. Maar ik kan dat niet bij hem, dus waarom zou hij dat dan wel bij mij moeten kunnen!? Ik ben dus volop aan het leren gewoon te zeggen waar het op staat. Over het verschil tussen mannen en vrouwen (waar ik in geloof anders zouden we allemaal hetzelfde zijn, maar dat is voer voor een andere post), heeft hij jaren geleden zelf ook eens iets geschreven. Deze post illustreert perfect hoe het er bij ons qua gedachtengangen soms aan toe gaat.

Dit is eigenlijk geheel ter zijde. Want waar ik naartoe wil, is een andere blog. Aangezien Ukkie2 ook een jongetje is, zal het oestrogeen in dit gezin onevenredig verdeeld zijn. En ik moet toegeven dat ik niet altijd goed weet wat jongetjes leuk vinden. Ik was een echt meisje: poppen, barbies, verkleden, hoge hakken, … You name it, I had it. Dus als ik iets kan leren over “jongens opvoeden”, ben ik 1 en al oor. Zo is het bijvoorbeeld aan K uit Dublin te danken dat ik sinds kort met Matchbox autootjes in mijn handtas rondloop. De idee daarvan is poepsimpel: moet je ergens wachten, geef je kleine een matchbox autootje. Werkt fantastisch. Maar als K uit Dublin het mij niet had verteld, was ik nu nog aan het proberen om Mijn Kleinste Ventje te entertainen met mijn GSM (die hij trouwens uit vergrendeling krijgt en waarna hij dan doodleuk 10 lege smsjes naar de papa verstuurt).

Dus ik krijg graag tips over omgaan met mannen/jongens. En afgelopen weekend kwam ik via een kennis op de volgende leuke link terecht. Het einde is een beetje Amerikaans (hoewel ik heb moeten wenen, maar ja ik ben dan ook zwanger en doodmoe), maar de essentie is wel heel erg leuk. Het toont aan dat er inderdaad verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, maar op een heel erg leuke en vooral niet seksistische of denigrerende manier. Eigenlijk een beetje zoals wij er hier bij ons thuis over denken. En ik zeg ons thuis, want dat heb ik nu een “ons thuis”. Een thuis waar Mijn Stalen Stem en ik proberen uit te zoeken wat we onze zonen willen meegeven in het leven. Wat belangrijk is en wat niet. En geloof mij, dat is alles behalve evident.

Voorlopig zijn we vooral bezig met:
– goede manieren leren: “dank u” en “alsjeblieft” zeggen, “pardon” zeggen na een boertje, netjes eten (in hoeverre dat dat mogelijk is met een 1-jarige die zelf de lepel in zijn mond wil steken) …
– leren wat wel en niet mag: gillen als we onze zin niet krijgen is een no go, de CD’s van papa uit hun doosje halen en proberen breken mag ook niet, van de open haard blijven is ook een belangrijke vaardigheid, … Maar hij mag wel drie kasten in de keuken leeghalen, de onderste schabben van de boekenkast er uit gooien, de onderste CD’s bestuderen, boekjes lezen met mama en papa, ‘s avonds naar Bumba kijken, balletjes gooien en torens maken met een gewillig slachtoffer, dansen, …
– lief leren zijn voor andere mensen: niet slaan, kloppen of pitsen maar kusjes geven en aaien.
En we proberen dit alles te doen door het goede voorbeeld te geven, af en toe eens te straffen (in hoeverre dat dat kan met een 1-jarige) en neen te zeggen (ik probeer ook positief op te voeden door “ja, ik weet dat dat leuk is maar dat mag niet” te zeggen, maar dat lukt niet altijd even goed). En dat laatste kan hij sinds kort ook zelf. Vol overtuiging zegt hij dan ‘nej‘ en wijst met zijn vingertje richting mama en/of papa, de open haard, de CD kast van papa, bepaalde keukenkasten (waar blikjes met drinken in zitten) of zijn eten. En dan moet je als ouder het aller moeilijkste doen wat er bestaat: proberen niet te lachen! Want zo een kleine uk die je vol overgave de les spelt, is af en toe echt hilarisch!

Geef een reactie

